ALEGEREA PADELEI Jos
1. Lungimea Padelei
2. Tija (Bara) Padelei
3. Pala Padelei
4. Constructia / Materialele
5. Unghiul de Padelare
Cumpararea padelei potrivite este de multe ori subestimata, iar pentru incepatori alegerea se indreapta catre una de baza.
Petrecem foarte mult timp in alegerea caiacului a vestei de salvare sau a diferitelor accesorii dar ne alocam prea putin timp pentru padela potrivita. De fapt cred ca de cele mai multe ori, din comoditate sau necunoastere, ne decidem catre ce ne recomanda vanzatorul sau catre cea mai ieftina oferta.
Va propunem un scurt ghid care sa va ofere cunostintele de baza pentru alegerea padelei si a pagaiei funtie de destinatie, innaltimea, anvergura si eventual greutatea dumneavoastra, functie de forma, dimensiuni, constructie, material si simetría palei.
Poate ca pentru uni incepatori unele din elementele de mai sus nu conteaza in detaliu, dar de multe ori am vazut noi kayacisti care se intorceau de la magazín cu o padela mai lunga decat aveau nevoie.
1. Lungimea Padelei
Lungimea Padelei difera functie de tipul apa pe care urmeaza sa iesi, innaltimea ta si tipul de caiac pe care il vei folosi.
1.1 Padele pentru White water (rauri repezi): 180-205 cm
1.2 Padele pentru caiace gonflabile : 220-240 cm
1.3 Padele Touring: 210-240 cm
Forma palei poate fi simetrica si asimetrica
1.4 Padele pentru Mare: 210-240 cm
Pentru mare este recomandat ca forma palei sa fie asimetrica cu latime mai mica decat pentru padelele de touring sau white water.
TOP
2. Tija (Bara) Padelei
Bara este partea dintre pale, partea de care este tinuta padela.
2.1 Tipul de bara: drept sau curbat.
2.1.1 Bara dreapta este cel mai comun si cel mai folosit, usor si ieftin.
2.1.2 Bara curbata – a fost proiectata si introdusa pentru a scadea tensiunea din incheieturi in timpul padelarii, ajuta la mentinerea unei bune directii a padelei in apa si este mai confortabila.
2.2 Dimensiunea/diametrul barei: Sunt putini cei care stiu ca exista diferente de diametru ale barei. Pentru persoanele cu maini mari se recomanda diametre mari de asemenea. Alegeti diametrul cu care va simtiti comfortabil.
De curand s-a introdus pe scara larga bara care are in zona de prindere o sectiune care permite fixarea padelei in mana, reducand riscul ca aceasta sa fie scapata cand bara este uda sau alunecoasa.
Multe dintre modelele de padele pot ajusta unghiul dintre pale printr-un sistem care se poate observa in desenul de mai jos. Fiecare caiacist are un unghí cu care se simpe comfortabil iar acest sistem ii permite modificarea lui.
In plus exista si avantajul ca padela sa poata fi demontata si transportata mai usor. Reglementarile recente ale companiilor aviatice permit transportul padelelor fara costura suplimentare doar daca sunt demontate (important in mod special pentru sportivii de performanta care calatoresc catre regate).
TOP
3. Pala Padelei
Pala este partea padelei care intra in apa si care asigura deplasarea kayakului. Exista diferite tipuri de pale ca latime, lungime si simetrie/asimetrie.
In desenul de mai jos se poate observa diferenta dintre o pala simetrica (punctat) si o pala asimetrica (colorat).
Initial palele asimetrice au fost inventate pentru performanta si obtinerea de timpi mai buni in competitii, dar ulterior au fost introduce si in touring si la amatori.
Inginerii proiectanti au obtinut prin designul palelor asimetrice o forta egala care apasa pe cele doua jumatati ale palei – forta exercitata se poate observa cu gri si cu albastru.
O forta egala pe cele doua jumatati reduce rotirea coaxiala a palei in apa si permite o linie continua si paralela cu barca a padelei in apa.
3.1 Pala Asimetrica
Pala asimetrica asigura o intrare usoara a padelei in apa si este folosita in general pentru lacuri si mare dar si pentru performanta.
Pozitia padelei si modul de prindere trebuie sa asigure intrarea palei in apa cu partea “tesita” in jos.
3.2 Pala Simetrica
Avantajul palei asimetrice este ca padela este identica in ambele parti si un conteaza modul de prindere. Se foloseste in general pentru rauri si este larg raspandita pentru inchirieri si incepatori.
Greutatea palei
Reprezinta greutatea dinamica pe care un cayacist o “ridica” in timpul padelarii. Este importanta in special pentru caiacul pe distante lungi datorita oboselii care poate sa apara.
O padela cu palele usoare este de preferat uneia cu palele grele.
TOP
4. Constructia / Materialele
Materialele pentru pala si pentru bara: in general padelele sunt construite din aluminiu, plastic, carbon, fibra de sticla, lemn. Materialul din care este construita padela determina greutatea, durabilitatea, performanta si nu in ultimul rand pretul.
Se obisnuieste ca materialul palei si al barei sa difere.
TOP
5. Unghiul de Padelare
In kayacul de tura sunt doua stiluri de padelare: cu unghi mare si cu unghi mic. Aceste stiluri se refera la unghiul dintre pala si suptafata apei.
5.1 Unghiul mare de Padelare
Unghiul mare de padelare este specific pentru un stil mai agresiv cu un stroc ridicat (cadenta ridicata). Palele sunt mai scurte si in consecinta padele mai scurte: 205 – 220 cm.
Combinatia de padela de innaltime redusa si pala scurta permite intrarea rapida a intregii pale in apa sustinand un stroc rapid fara sa fie nevoie sa intindem foarte mult mana de sus.
5.2 Unghiul mic de Padelare
Unghiul mic este cel mai comun stil de padelare. Este un stil mai relaxat si cu un stroc redes. Palele sunt mai lungi si mai inguste pentru a mari eficiente fiecarei lovituri si a mentine o miscare constanta si lina.
TOP